Samverkansprojekt
Arbetssätt för Samverkansprojekt inom KlinSim
Samverkansprojekt inom KlinSim är strukturerade och välorganiserade initiativ och kopplas till specifika arbetsgrupper. Ett projekt pågår vanligtvis under en period av fyra månader och inleds med en detaljerad projektplan där målen tydligt definieras. En namngiven sammankallande ansvarar för att leda projektet och säkerställa att alla aktiviteter genomförs enligt planen.
För att säkerställa framgången för samverkansprojektet är det viktigt att deltagarna har möjlighet att vara delaktiga under hela projekttiden. Deltagarna ska också ha förankrat sin medverkan med sina respektive chefer för att säkerställa att de har stöd och resurser för att kunna bidra fullt ut.
Projektmöten planeras och schemaläggs i KlinSim-kalendern på hemsidan, vilket gör det enkelt för alla deltagare att hålla sig uppdaterade. För att ytterligare främja transparens och delaktighet finns möjligheten att följa projektets framsteg på KlinSim-forumet på hemsidan. Vid behov kan en representant från styrelsen adjungeras till möten och aktiviteter för att ge ytterligare stöd och insikter.
Ekonomiskt sett förbehåller sig styrelsen rätten att avgöra relevansen och resursnyttjandet av projektet baserat på dess beskrivning och projektplan, och därmed rimligheten i att godkänna ersättning för kostnader för aktiviteter. Samverkan mellan KTC premieras enligt principen om ersättning för aktiviteter. Resor och uppehälle kan ersättas enligt följande: Samverkan prioriteras och projekt som drivs av ett KTC kan ersättas med 60% av kostnaderna, medan för två eller fler KTC ersätts 100% av kostnaderna. Ersättning betalas ut i efterhand efter redovisning av kvitto.
Slutligen presenteras eller rapporteras projektets resultat vid KlinSim:s vår- eller höstmöte, vilket ger en plattform för att dela lärdomar och framgångar med en bredare publik.